Ocena wątku:
  • 104 głosów - średnia: 2.58
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[TUT ZB] Montaż i aktywacja tempomatu
#1
Witajcie.

W dniu w wczorajszym zamontowałem I aktywowałem tempomat w swoim wozidełku. Robota łatwa, lekka i przyjemna  17 .

UWAGA : Do tej operacji wymagany jest CAR PASS !!!


Ponieważ na naszym forum nie ma tutka jak to zrobić, a te które spotkałem w sieci dla kompletnego laika mogą zostawiać jakieś niedopowiedziane kwestie postanowiłem coś skrobnąć.

Zaczynamy.

Przede wszystkim musimy stwierdzić obecność potrzebnych podzespołów w naszym aucie.
Interesują nas trzy elementy :

1.[size=1em] CIM (moduł na kolumnie kierownicy w który wpięte są manetki). Fotka poniżej.[/size]

[img height=146 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/cim_zpsa153a327.jpg[/img]


Aby sprawdzić czy nasz cim obsługuje tempomat musimy wymontować manetkę kierunkowskazów (jak to zrobić opis w dalszej części) i zerknąć czy gniazdo posiada styki zaznaczone na poniższej fotce.

[img height=150 width=190]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/stykicima_zps63aab1e1.jpg[/img]

Jakby jakimś cudem styków nie było (bo z tego co wyczytałem to standard), będzie konieczny zakup nowego/używanego CIM’a (jak używany to koniecznie wylogowany !!!)

2. [size=1em]Czujnik sprzęgła. Znajduje się bezpośrednio nad pedałem. Każdy diesel go ma, a w benzynach to różnie bywa (ja miałem). Zdejmujemy plastikową osłonę nad nogami kierowcy (dwie plastikowe śruby) i zerkamy. Jak mamy szczęście to zobaczymy taki widok [/size] 12 [size=1em] :[/size]

[img height=150 width=232]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/demonta17C05_zps84b6543e.jpg[/img]

Jak nie to szukamy w rejonie kolumny kierownicy kabelka z wtyczką (brązowa). Konieczny jest wtedy zakup takiego czujnika. Poniżej fotka i numer.

[img height=150 width=230]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/czujniksprz1190g1420a_zps5f6b6e4c.jpg[/img]

item : 62 40 187 / 62 39 120

3. [size=1em]Kupujmy manetkę. Różnicę widać gołym okiem (patrz czerwone strzałki). Pasuje każda niezależnie czy  AH czy z ZB. Nowa w serwisie kosztuje koło 270 pln. Używka na allegro około 100 pln w górę. Poniżej fotka manetki i jej numer.[/size]

[img height=82 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/nowamanetka_zps70b9de9e.jpg[/img]

[img height=150 width=182]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/nowamanetkaitem_zps964bd479.jpg[/img]

4. Ostatnim elementem jest odpowiedni licznik. Nie udało mi się znaleźć żadnych wiarygodnych informacji jaki kod licznika odpowiada za obecność tej kontrolki. Możemy to sprawdzić interfejsem diagnostycznym w teście elementów wykonawczych. Ponieważ informuje nas tylko o tym, że tempomat jest aktywny wszystko będzie działać i bez niej. Szukamy kontrolki zaznaczonej na fotce poniżej.

[img height=135 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/licznik1_zps4b592640.jpg[/img]

[size=1.45em]Montaż :[/size]

1. [size=1em]Demontujemy manetkę. Można to zrobić bez rozbierania kolumny kierownicy. Należy wydłubać gumkę wchodząca w obudowę kolumny i w szczelinę od dołu manetki wsunąć coś płaskiego i wąskiego (ja użyłem małego śrubokręta) w celu zwolnienia zapadki trzymającej manetkę (tam gdzie pokazuje strzałka).[/size]

[img height=150 width=193]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/demonta17C01_zps1eea872a.jpg[/img]

Następnie ciągniemy manetkę na zewnątrz jednocześnie wciskając śrubokręt.


[img height=150 width=219]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/demonta17C02_zps9e2e8bcd.jpg[/img]

I tym oto sposobem mamy zdemontowany element.

[img height=150 width=186]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/demonta17C03_zpsd1732e49.jpg[/img]

Montaż to po prostu wciśnięcie nowej manetki na miejsce starej i upchnięcie gumki pod obudowę.


2. [size=1em]Kolej na montaż czujnika. Filozofii nie ma żadnej. Zdejmujemy osłonkę nad nogami kierowcy i ewentualnie pod kierownicą (zaznaczone strzałkami). Wpinamy kostkę w czujnik, czujnik wpinamy w otwór technologiczny nad pedałem sprzęgła. Kształt otworu i czujnika uniemożliwia jego niepoprawne zamocowanie (czujnik musi być zatrzaskiem mocującym do dołu).[/size]

[img height=150 width=139]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/os1420onykokpitu_zps1c7f479a.jpg[/img]

[img height=150 width=240]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/demonta17C06_zpsb20c51b4.jpg[/img]



Ostatni krok jest dla chętnych, ambitnych i bogatych pechowców (bez kontrolki w liczniku)  7 

- chętnych bo trzeba wymontować cały licznik celem jego podmiany
- ambitnych bo ta kontrolka to gadżet, wszystko działa bez niej
- bogatych bo nowy (używany) licznik 150 pln w górę, logowanie i korekta przebiegu 150pln (poza ASO)


1. [size=1em]Odkręcamy dwie śrubki trzymające razem osłonę kolumny kierowniczej (pod zaślepkami widocznymi  zaraz pod kierownicą jak damy ster 90 stopni w prawo lub lewo od pozycji na wprost).[/size]

[img height=150 width=186]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/obudowakolumny_zps3753d7c7.jpg[/img]


2. [size=1em]Ciągniemy górną osłonę kolumny kierownicy, aż wyskoczy z zatrzasków.[/size]

[img height=150 width=189]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/obudowakolumny2_zps82eecfeb.jpg[/img]

3. [size=1em]Po uniesieniu osłony (jest połączona z licznikiem takim gumowym fartuchem) pod licznikiem zobaczymy dwie śrubki typu torx 5 i je wykręcamy.[/size]

[img height=150 width=143]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/gumalicznika_zpse3cddd1c.jpg[/img]

[img height=150 width=190]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/zegary1_zps2757f8b5.jpg[/img]

4. [size=1em]Wyjmujemy licznik i następnie go odpinamy (po uprzednim zwolnieniu czerwonej blokady).[/size]

[img height=141 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/licznik4_zps648432fc.jpg[/img]

Licznik można spokojnie wyjąć na podłączonym aku (jak tak zrobiłem, kontrolkę miałem, ale zakładałem ramki zegarów od astry GTC).


Pamiętajcie, że po odpięciu licznika od auta :
- zresetuje się przebieg dzienny (dobrze sobie spisać jak nie macie BC)
- nie zamkniecie auta (nie działa central)


Wszystko co potrzebne mamy już zamontowane więc zostaje najczystsza robota  17 



[size=1.35em]Programowanie :[/size]


Do zaprogramowania wszystkiego został użyty interfejs diagnostyczy OP-COM. Jest on popularny w wielu zakładach mechaniki pojazdowej i z jego dostępnością nie powinno być problemu wink .

Programowanie wykonujemy przy zapalonych kontrolkach - ostatnia pozycja stacyjki przed zapłonem.


Mamy do zaprogramowania trzy elementy :

[size=1em]1. ECU silnika (czyli sterownik silnika)[/size]
[size=1em]2. CIM (czyli moduł na kierownicy z manetkami)[/size]
[size=1em]3. Licznik (opcjonalnie jak jest potrzeba).[/size]

I tak :
Uruchamiamy oprogramowanie i wchodzimy w zakładkę „Diagnostyka”

[img height=131 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/diag1_zps7a3ac50a.jpg[/img]

Wybieramy rok produkcji naszego auta.

[img height=131 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/diag2_zpsde9f3a5c.jpg[/img]

Następnie model.

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/diag3_zps08f37b50.jpg[/img]


Widzimy poszczególne sekcje, które pojazdu. Jako pierwszy programowałem licznik (opcjonalnie jak jest kontrolka). Wchodzimy w „Nadwozie”

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/nadwozie_zps0575bf38.jpg[/img]

I wybieramy „ IPC ECU sterownik zestawu wskaźników”

[img height=133 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg1_zpsa7cec9e5.jpg[/img]

Wybieramy zakładkę „Programowanie”

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg2_zps9c51fd8a.jpg[/img]


I po otwarciu kolejnej strony zakładkę „Konfiguracja wariantów programu”

[img height=129 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg3_zps2309b2c7.jpg[/img]

Zostaniemy poproszeni o CAR PASS. Podajemy go i naciskamy „OK”

[img height=128 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg4_zps71f68b46.jpg[/img]

W zakładce „Tempomat (Cruise Control)” zmieniamy na WYSTĘPUJE i naciskamy PROGRAMUJ.

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg5_zpsf8424c93.jpg[/img]

Program jeszcze raz zapyta czy jesteśmy świadomi swych poczynań. Oczywiście naciskamy TAK  32  .

[img height=131 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg6_zpsa784cf6a.jpg[/img]

I sprawę kodowania licznika mamy załatwioną  piwo .

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg7_zps1a9cf046.jpg[/img]




Czas na zakodowanie CIM’a. W tym celu wracamy do zakładki nadwozie i tym razem wybieramy „CIM Moduł kolumny kierowniczej”.

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/cim1_zps2187f975.jpg[/img]

Wchodzimy w zakładkę „Programowanie” i dale jw "Konfiguracja wariantów programu".

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/cim2_zps4c334f38.jpg[/img]

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/cim3_zps3f9c4e43.jpg[/img]

W zakładce „Tempomat (Cruise control)” zmieniamy na występuje i dajemy PROGRAMUJ.
Sprawę CIM’a mamy załatwioną  17 

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/cim4_zps54d88a35.jpg[/img]



Pozostało zaprogramować sterownik silnika. Wracamy do zakładki z sekcjami pojazdu i wybieramy zakładkę „Silnik”

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/sil1_zps3abb3a26.jpg[/img]

Wybieramy z listy nasz motor.

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/sil2_zpsf9a6e98f.jpg[/img]

Kolejny raz wybieramy zakładkę „Programowanie”

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/sil3_zps713645d7.jpg[/img]

I zakładkę „Konfiguracja wariantów programu”

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/sil4_zps7a7234db.jpg[/img]

W „Tempomat (Cruise control)” zmieniamy na WYSTĘPUJE i następnie naciskamy „Wykonaj kodowanie”

[img height=132 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/sil5_zpsd79f8892.jpg[/img]

To wszystko. Zamykamy program i odłączamy interfejs od auta.

Na koniec pozostaje nam się cieszyć nowym udogodnieniem w aucie  31 . Tempomat uruchamia się powyżej 30 km\h, a jeżeli licznik ma taką funkcję to jego działanie jest sygnalizowane odpowiednią kontrolką (patrz strzałka).

[img height=112 width=250]www.i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/licznik3_zps758d16d1.jpg[/img]



Czas montażu i programowania (jak jest czujnik na sprzęgle i bez wyciągania budzika) 20 min. Z montażem czujnika i demontażem zegarów 60 min.


Podczas pisania tutka korzystałem z poniższych źródeł :

- www.allegro.pl
- www.motortalk.de
- www.opel-madry.pl
- www.astra-3.pl
- www.absolutemodicts.com

Materiał dydaktyczny, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego.
marwisn
Odpowiedz
#2
Teraz super wink
Odpowiedz
#3
marwisn, dobra robota 31
Odpowiedz
#4
Witam wszyskich, od pewnego czasu jestem posiadaczem Zafiry B i tak sobie śledzę na forum niektóre "tematy"  poszukując wskazówek i rozwiązań.... Ale dosyć pustego gadania : Nie chciałem zaczynać nowego tematu więc podpinam się do tego.
Otóż moja Zośka to najsłabsza benzyna 1,6 w wersji Club (mieszkam w Irlandii), więc zapragnąłem zainstalować sobie tempomat w aucie ...i tak:
Opcom i instalacje manetki , czujnika sprzęgła wszystko mam opanowane....ale jest jedno ale: otóż okazuje się że Opcom pokazuje status czujnika  "końcowego" sprzęgła jako "aktywny" czyli że pedał jest wciśnięty a "switch" otwiera obwód (jeżeli się nie mylę)..... problem w tym że nic nie jest podłączone do kostki.
W związku z tym pytanie : czy ktoś spotkał się z takim problemem, (ewentualnie w którym miejscu może być przerwa)?
Bo jeżeli nie to chyba tylko szukanie po kablach mi zostanie  sad
Pozdrawiam
G
Odpowiedz
#5
(2015-Cze-24, 23:35)Gregory Bassman link napisał(a): otóż okazuje się że Opcom pokazuje status czujnika  "końcowego" sprzęgła jako "aktywny" czyli że pedał jest wciśnięty a "switch" otwiera obwód (jeżeli się nie mylę)..... problem w tym że nic nie jest podłączone do kostki.

...a może po prostu jest odwrotnie? Tzn. styki czujnika przy wciśniętym sprzęgle są otwarte? Spróbuj zmostkować kostkę i zobacz co się będzie działo.
Odpowiedz
#6
Hej witam
Już tak kombinowałem smile
Czujnik załącza obwód na pedale sprzęgła w pozycji "w górze" (czyli jest wciśnięty wtedy). Czujnik (włącznik\wyłącznik tak naprawdę ) jest fabrycznie nowy i sprawdzony multimetrem . Zwieranie kabelków z kostki też nic nie daje... jeszcze nie sprawdzałem ich multimetrem... bo żona do pracy pojechała rano smile Ale przypuszczam że może być sterowanie masą (ale niekoniecznie)..... podłączone  gdzieś do ecu (albo właśnie nie podłączone).... Właśnie to chciałbym ustalić jeżeli ktoś miał taki problem jak ja...
Przy okazji mała podpowiedź dla forumowiczów którzy szukają kostki od czujnika sprzęgła (jeżeli nie był fabrycznie podpięty). Otóż moja kostka była "cofnięta" na instalacji z całym pękiem kabli  i zawinięta taką gąbkową taśmą za radiem smile .Więc jeżeli ktoś szuka za licznikiem lub w okolicach CIM bez powodzenia to proponuję wyciągnąć radio smile
Odpowiedz
#7
Marwisn.

Pozwoliłem sobie na przeróbkę Twego postu na pdf, ponieważ nie wczytywało obrazków.

https://1drv.ms/b/s!Ai66yZjW7WwEgmm0G_TCy66HO7wr


Ps. Bardzo solidne opracowanie. Dzięki.
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [TUT ZB] Zafira - Montaż Aux in w CD70 Navi KIT GTO 9 29 166 2018-Maj-17, 13:44
Ostatni post: 19lechu92
  [TUT ZB] Zafira - Montaż DRL w miejsce halogenów roboo1 34 21 386 2017-Sie-02, 22:08
Ostatni post: jangcy80
  [TUT ZB] Zafira, montaż zestawu Parrot CK3100 LCD roboo1 5 9 958 2014-Sty-13, 08:54
Ostatni post: cns80

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości